nooit gedacht

een inspirerend verhaal van DeltaRent

Over DeltaRent

Toen Jan de Graaff 17 jaar geleden vanuit zijn woonhuis voor zichzelf begon, dacht hij nog: ik ga een beetje gereedschap repareren, spulletjes maken bij mensen thuis, een stopcontactje plaatsen; dat soort werk. Geen ISO-certificering, geen VCA, geen motoren, geen vrachtauto’s… Van dat oorspronkelijke idee kwam weinig terecht; hij deed ‒ en doet – het zo goed, dat er nu een miljoenenbedrijf staat met 50 medewerkers. Met als kers op de taart een contract bij Shell.

“Nooit gedacht dat ik ooit een contract zou krijgen bij Shell”

Voordat Jan de Graaff voor zichzelf begon, werkte hij jaren in loondienst in de elektrotechniek. Vandaag de dag verhuurt zijn bedrijf DeltaRent allerhande materiaal, zowel aan bedrijven als aan particulieren. Zo leverde hij recent alle tijdelijke verlichting, sanitaire voorzieningen en gereedschappen bij de baanrenovatie van Eindhoven Airport. Naast DeltaRent is hij ook trotse eigenaar van DeltaCarwash, DeltaStorage en De Graaff Elektrotechniek.

Hoe doet hij dat?
Wie dit hoort, heeft eigenlijk maar één vraag: hoe heb je dit kunnen bereiken? Jan: “Q8 Raffinaderij, een klant van mijn voormalige werkgever, vroeg mij op een gegeven moment of ik hem kon helpen met een onderhoudsstop. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen. Er kwam af en toe een mannetje bij, iemand die de administratie ging doen, enz. En elke keer als ik wat verdiend had, kocht ik met dat geld nieuw materiaal.” Maar wat maakt hem nu tot zo’n succesvolle ondernemer? “Ik ben geen ondernemer, maar ondernemend!”, corrigeert Jan direct. “Een ondernemer gaat rekenen; die beslist dat hij beter iets kan leasen dan kopen. Ik niet. Ik koop het gewoon, omdat ik het belangrijk vind om op eigen benen te staan. Bovendien moet je altijd op zoek zijn naar nieuwe producten in de markt.”

Klant 24/7 ontzorgen
Jan: “Als een klant mij belt met een vraag, zorg ik dat het voor hem wordt geregeld. Maar dat lukt je alleen met de juiste bemanning! Ik zeg ook altijd tegen mijn mensen: niet zeuren, maar regelen. Als de klant zegt ‘springen’, is het enige dat jij vraagt: hoe hoog? En iedereen roept wel dat hij zijn klanten ontzorgt, maar wij doen het ook. Zo kun je bij ons een lampje huren, maar we kunnen het ook voor je ophangen én het onderhoud doen. Je moet ook alert zijn. Klein voorbeeld: op een vrijdagavond in 2010 zag ik op tv dat er brand was bij een raffinaderij van Q8. Ik belde gelijk: kan ik wat voor jullie betekenen? Binnen het half uur belden zij terug: we hebben tien lichtmastwagens nodig. Ik heb mijn jongens gebeld en die zijn gelijk met materiaal uitgerukt. De bedankbrief van Q8 voor onze inzet hangt hier aan de muur. Dat is waardering.”

Contract met Shell
Jan: “Ik heb in 2006 voor het eerst bij Shell aan tafel gezeten. Toen kreeg ik nog te horen: ‘Jullie zitten in een schuur!’. En in 2016 zeggen ze tegen je: wil je een prijs maken? Dat je dan uitgenodigd wordt om te komen praten en uiteindelijk zo’n contract binnenhaalt, daar ben ik heel trots op. Het mooie is: mensen kennen mij nog uit de tijd dat ik gewoon in overall en met veiligheidshelm door de fabriek liep. Dat dwingt respect af. Niet alleen bij je medewerkers, maar ook bij de klant.” Over de rol van zijn adviseur in dit mooie verhaal zegt Jan: “Met Martin heb ik een duidelijke klik en kan ik tempo maken. We zitten regelmatig bij elkaar en dan wil ik ook alles weten: hoe betaal ik zo min mogelijk belasting, hoe krijg ik maximaal subsidie? Ik ben er super tevreden over hoe Martin dit voor mij doet. Toen we op een gegeven moment bezig waren met een bedrijfsovername, kwam hij ook met harde punten waar ik op moest letten. Het is heel simpel: ik kan op hem bouwen.”

Begin met typen en druk op enter om te zoeken