Sinds 2011 vormen ze een ijzersterk duo en zijn ze de drijvende kracht achter KIBO: Martin Boogaard en Hein Kievit. Martin is fiscalist en Hein is accountant, of zoals Hein het zelf omschrijft “Martin is van de letters en ik ben van de cijfers”. We nemen Hein in dit artikel apart en vragen hem het hemd van het lijf. Over ondernemen, de branche en de plannen voor de toekomst.

De backoffice

Hein Kievit is ondernemer, vader en accountant, maar verder weet misschien niet iedereen wie hij is. Logisch, want Hein geeft zelf aan dat zijn competenties beter benut worden in de backoffice. “Ik hou ervan om zelfstandig te opereren en mezelf op bedrijfseconomische vraagstukken te storten. Ik ben gewoon geen commercieel dier en Martin gelukkig wel. Daarin vullen we elkaar mooi aan.”

KIBO of BOKI?

Hein en Martin raakten in 2011 met elkaar in gesprek toen zij bij hun toenmalige werkgever allebei inzagen dat accountancy anders kon. “Onze toenmalige werkgever deed in onze optiek te weinig met de tussentijdse informatie van klanten, ondanks dat deze informatie wel ter beschikking stond. Martin en ik wilden ons verder ontwikkelen want wij zagen dat er meer mogelijkheden waren voor ons en onze klanten. Ik had op dat moment twee keuzes, een andere werkgever zoeken of voor mezelf beginnen. Gezamenlijk met Martin ben ik opgestart en zo is KIBO ontstaan. Het werd uiteindelijk KIBO, omdat BOKI minder lekker klinkt en het kan verwijzen naar een dier in Blijdorp, vandaar dat mijn achternaam vooraan is beland.”, vertelt Hein grijzend.

De start van KIBO

Terugkijkend op de afgelopen 10 jaar, was de opstart van het accountancykantoor voor de heren soms best een uitdaging. Hein vertelt: “De eerste jaren waren lastig voor ons, omdat veel ondernemers niet zomaar overstappen van adviseur gezien de vertrouwensrelatie. Maar door hard werken, onze benaderingswijze en de daaruit voortvloeiende mond-tot-mond reclame hebben wij klanten weten te overtuigen om te kiezen voor onze organisatie.”

Werken voor ondernemers

Bijna 10 jaar verder is Hein niet meer hele dagen bezig met het oplossen van ingewikkelde vraagstukken. Hij stuurt een team aan dat jaarrekeningen, prognoses en financiële overzichten maakt. Daarnaast begeleidt hij ondernemers op financieel gebied: “Ik vind het leuk om ondernemers aan de hand te nemen. We kijken samen naar het plan wat zij voor ogen hebben en we helpen hen met de strategie en het formuleren van doelstellingen gekoppeld aan gezamenlijk bepaalde normen. Per maand of kwartaal hebben we contact om deze doelstellingen en normen te toetsen. Dit zijn zowel startende ondernemers als ondernemers met een gevestigde naam in de markt.” Toch blijven die lastige vraagstukken aan Hein trekken. Hij houdt ervan om zich zo nu en dan terug te trekken in zijn kantoor en zich over een complexe berekening te buigen.

Ambities en doelstellingen

Over de vraag wat Hein nog wil bereiken met KIBO hoeft hij niet lang na te denken: “We hebben verschillende doelstellingen met ons kantoor, één daarvan is dat we willen doorgroeien tot een team van 35 á 40 man. De doelstelling naar klanten toe is dat wij huidige klanten optimaal kunnen blijven bedienen en dat wij nieuwe klanten aantrekken met onze werkwijze. Ik vind het heel tof en bijzonder dat nieuwe klanten kiezen voor ons concept en ons het vertrouwen schenken. Daar ben ik me juist in een jaar als 2020 weer extra bewust van geworden.

Het werken met veel jonge professionals geeft Hein energie en dankzij het ondernemerschap heeft hij de mogelijkheid gekregen om een eigen werkomgeving te creëren: “Ik ga met veel energie elke dag naar kantoor toe, ik werk met een leuk team, het kantoor is dichtbij huis en Martin en ik laten elkaar vrij in onze werkzaamheden.