Voor inwoners en ondernemers op Goeree Overflakkee heeft het weinig introductie nodig; Tuincentrum Graka. In 1984 opgericht, bestaande uit een tuincentrum en hoveniersbedrijf. Het hoveniersbedrijf is inmiddels niet meer en het tuincentrum is doorgegroeid tot het Graka dat we nu kennen. Sinds 2015 voert KIBO de administratie uit voor Graka. We spreken toekomstig opvolger van het bedrijf Leonard over de samenwerking.

Leonard, kun je iets vertellen over jouw rol binnen Graka?

Graka is het tuincentrum van mijn ouders en ik werk hier sinds 2010. Ik ben eigenlijk een manusje-van-alles. Ik veeg de oprit schoon en denk mee over de toekomstplannen, zo breed gaat het wel. Ik onderhoud daarbij ook het contact met KIBO en lever de benodigde stukken aan. Het is de intentie dat ik het bedrijf in de toekomst ga overnemen van mijn ouders.

Hoe is dat contact met KIBO ontstaan?

Wij kwamen met KIBO in contact via onze bank. De bank zag destijds de mogelijkheid voor een professionaliseringsslag binnen onze administratie en adviseerde enkele partijen. Bij KIBO hadden we een leuk gesprek en het beste gevoel. Dat gevoel is uiteindelijk erg belangrijk in de samenwerking met een accountant.

Wat doet KIBO precies voor jullie?

KIBO is verantwoordelijk voor de administratie, dus het afhandelen van de in- en verkoopfacturen. Daarnaast voeren ze de personeelsadministratie uit, maken ze de jaarrekeningen op en houden ze zich bezig met de btw-afdracht. We zijn ook bezig met het opstellen van toekomstplannen, waarbij KIBO in de toekomst ook zal aanhaken voor de financiële verantwoording.

Wat vind je prettig aan de samenwerking met KIBO?

Het loopt altijd goed door. Eén keer per maand schakel ik met mijn contactpersoon. Hij checkt of ik alle stukken heb aangeleverd zodat hij ermee verder kan. Zo heb ik de zekerheid dat alles ‘op de achtergrond’ geregeld wordt. En als er eens iets is, dan zijn ze altijd bereikbaar. Dat is fijn!

Heb je nog specifieke ondersteuning gehad van KIBO tijdens de coronacrisis?

De afgelopen twee jaar is echt een rollercoaster geweest, met zieken in het team en de zaak die dicht moest. Wij hebben het grote geluk gehad dat veel mensen in hun huis en tuin aan de slag gingen. Daardoor bleven we goed draaien en was heel intensief contact met KIBO niet nodig. We hebben wel contact gehad over de NOW-regeling en enkele andere regelingen die er waren toen wij moesten sluiten van december t/m maart. Het was prettig om daarin geadviseerd te worden.