In 2025 vindt er een wijziging plaats voor bestelauto’s. De BPM gaat omhoog. De bestelauto wordt voor ondernemer vanaf 2025 fors duurder. Dit komt door een hogere BPM bij aanschaf. De voorstellen hiervoor zijn opgenomen in het Belastingplan 2023. De voorgestelde verhoging van de motorrijtuigen belasting voor bestelauto’s gaat niet door. Hieronder treft u een korte weergave van de wijzigingen.

Hogere bpm voor bestelauto’s per 2025

De bpm is een belasting op nieuwe personen- en bestelauto’s en op motoren. Voor ondernemers geldt echter een vrijstelling van bpm op bestelauto’s wanneer een bestelauto meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt. In het Belastingplan 2023 wordt voorgesteld deze vrijstelling per 2025 af te schaffen.

Geen bpm voor elektrische bestelauto

Voor elektrische bestelauto’s verandert er per 2025 niets. Voor de aanschaf hiervoor hoeft ook vanaf 2025 geen bpm te worden betaald. Vanaf 2025 wordt de bpm namelijk ook voor bestelauto’s berekend op basis van de uitstoot van CO2.

Hoeveel bpm voor uw bestelauto?

De berekening van het tarief van de bpm voor bestelauto’s gaat vanaf 2025 ook veranderen. De bpm wordt vastgesteld op € 66,91 (prijspeil 2022) per gram CO2-uitstoot. Vervuilende bestelwagens betalen daardoor straks meer bpm. Nu is deze bpm nog afhankelijk van de cataloguswaarde en van de gebruikte brandstof.

Wegenbelasting bestelauto’s toch niet verhoogd

In het Belastingplan 2023 is ook voorgesteld om bestelauto’s per 2025 meer motorijtuigenbelasting (mrb), ofwel wegenbelasting te laten betalen. Voor bestelauto’s geldt voor ondernemers nu een verlaagd tarief. Ook daarvoor is vereist dat de bestelauto meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt. Inmiddels is bekend geworden dat de voorgenomen verhoging van de wegenbelasting voor bestelauto’s van ondernemers per 2025 wordt geschrapt. Het verlaagde tarief zou in 2025 verhoogd worden met 15% en in 2026 met nogmaals 6,96%. De dekking hiervoor wordt gevonden door de bpm bij import van gebruikte auto’s te verhogen en de kansspelbelasting en accijns op rooktabak te verhogen.

Let op! Deze plannen moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd en zijn dus nog niet definitief.