Een gebrek aan flexibiliteit, daadkracht en groei in een bedrijf komt vaak door het ontbreken van de juiste stuurinformatie. Hoe kun je beslissen wat je volgende strategische stap is, als je niet eens weet wat er goed of fout gaat in je bedrijfsvoering?

Ondernemers bepalen heel veel op gevoel. De inrichting van je winkel, wat je verkoopt en op welke dagen en tijden je open en dicht bent. Het meeste bepaal je aan de hand van je eigen ervaring, de rest doe je misschien op basis van de drukte in de zaak en je omzet. Dit fingerspitzengefühl brengt je een heel eind, maar een hoop waardevolle informatie blijft zo ongebruikt.

Keiharde euro’s winst per dag

Met dashboarding – het visueel inzichtelijk maken van cijfers – ontsluit je die in eerste instantie onzichtbare informatie. Je koppelt alle mogelijke gegevens van je bedrijf aan elkaar, zoals bijvoorbeeld de omzet, in- en verkoop van producten, voorraden en de registratie van uren. Er kunnen dan opvallende conclusies uit rollen. Voor een bakker kan dat zijn dat het meeste brood wordt verkocht in het tweede uur na openingstijd. Combineer je dat met het bevoorraden van de schappen met brood waar hogere marges op zitten, dan kan dat leiden tot tientallen euro’s meer winst per dag.

Inzichten zonder concretisering zijn tandeloos

Dashboarding levert je als ondernemer de juiste stuurinformatie op, overzichtelijk gebracht in visualisaties. Het zijn niet alleen warme broodjes voor de bakker, iedere ondernemer heeft baat bij de diepere inzichten van de eigen onderneming. Je moet echter wel nog een slag slaan op basis van die inzichten. De juiste informatie verkrijgen is slechts een deel van wat je nodig hebt om te optimaliseren; je moet concrete acties kunnen opstellen. Dat is niet moeilijk, mits je het voortraject goed hebt aangepakt. De cijfers vertellen je namelijk precies wat je wel en niet moet doen. De kracht van je cijfers zit niet in het inzichtelijk maken van de cijfers, maar in de stappen die je erna neemt!

Als de cijfers het je niet vertellen, doen wij het wel!

KIBO biedt een totaalpakket voor dashboarding. We helpen je niet alleen om data te ontwaren, we koppelen ook alle systemen van je organisatie aan elkaar. We ontsluiten alle nodige data op één plek in een managementdashboard. Daarna helpen we je om directe acties en doelen uit te stippelen. In overleg en met actieve sturing proberen we nieuwe dingen met je uit, zoals investeren in de educatie van je personeel of een speciale aanbieding. Wij verbazen je met unieke plannen en persoonlijk advies. We deinzen er niet voor terug om je te vertellen wat niet goed gaat, en alles wat we opzetten, onderbouwen we met de cijfers. Zo bestendig jij jouw onderneming tegen het gebrek aan flexibiliteit, daadkracht en groei!