Dat 2020 zich heeft bewezen als een turbulent en onzeker jaar is een feit. We moeten als ondernemers inspringen op de veranderlijkheid van deze onverwachte crisis en dat is niet altijd even makkelijk! We sporen onze klanten aan om hoe dan ook positief te blijven en naar de mogelijkheden te kijken, maar we begrijpen ook dat de situatie soms moeilijk te overzien is. We willen je in dit blog helpen om een stuk regie en overzicht terug te krijgen aan de hand van het Business Model Canvas, zodat jij je bedrijf beter door de crisis heen kunt helpen.

Wat is het Business Model Canvas?
Het Business Model Canvas is een tool waarmee je jouw businessmodel overzichtelijk kunt weergeven. Je zorgt ervoor dat jouw businessplan op 1 A4 komt te staan. Het canvas is toepasbaar op elk type onderneming die het fundament van zijn bedrijf wil definiëren. Het canvas bestaat namelijk uit 9 bouwstenen die alle organisatieaspecten behandelen. Je kunt dankzij de visuele insteek van het canvas eenvoudig verbindingen leggen tussen verschillende onderdelen van je onderneming. Van je waardepropositie tot en met de kosten en opbrengsten, je partners, skills en je omgang met je doelgroep. Als je binnen elke bouwsteen de juiste vragen stelt en verbanden ziet tussen de elementen, kun je in kaart brengen waar je organisatie nu staat of waar je naartoe wilt groeien.

Waarom moet je het model NU inzetten?
Als je het Business Model Canvas nog niet eerder hebt gebruikt, is dit hét moment om het in te vullen. Het canvas geeft het fundament van je onderneming weer en biedt in tijden van crisis een houvast bij het maken van keuzes. Het geeft duidelijkheid en richting waardoor je eenvoudiger nieuwe stappen kunt definiëren. Stappen die in deze tijd soms onvermijdelijk zijn. Het canvas helpt je daarnaast niet alleen tijdens deze crisis. Je kunt het voor ieder vraagstuk in de toekomst raadplegen. Het houd je scherp en laat je zien waar je onderneming op gebouwd is. Daar zijn wij fan van!

Waarom moet je het model NU herzien?
Als je het Business Model Canvas al wel gebruikt voor je onderneming is dit hét moment om de huidige situatie in kaart te brengen. Door de crisis komen sommige bouwstenen in een ander daglicht te staan. Misschien kun je niet samenwerken met je vaste leveranciers, kun je je product tijdelijk niet aan de man brengen of worden er andere skills van je gevraagd. Om de zaken objectief te analyseren en oplossingen te vinden is het Business Model Canvas een fijne tool ter ondersteuning. Door te kijken naar de ontwikkelingen kun je de waardepropositie verfijnen en je strategie aanpassen.

Wil je het Business Model Canvas toepassen op jouw organisatie? Koop dan het boek om hiermee aan de slag te gaan.
Wil je het liever samen met ons oppakken? Bel dan met je KIBO-adviseur.